Meldpunt Zorg noteert 6 procent meer klachten

20 mei 2016

Het Landelijk Meldpunt Zorg heeft in 2015 in totaal 5115 klachten ontvangen. Per maand komt dit neer op gemiddeld 426 klachten per maand, iets meer dan in 2014 toen het meldpunt per maand gemiddeld 400 klachten ontving. Eén op de vijf klachten gaat door naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Ongeveer de helft van de klachten heeft blijkens de rapportage van het Landelijk Meldpunt Zorg betrekking heeft op de zorgsectoren geestelijke gezondheidszorg (928), medisch specialistische somatische zorg (908) en intramurale ouderenzorg (731). De top vijf wordt gecompleteerd door de huisartsenzorg (534 klachten) en de gehandicaptenzorg (389 klachten).

Professioneel handelen
Net als in 2014 kan ruim de helft van de klachten worden ondergebracht in de categorieën professioneel handelen (1394 klachten), veiligheid (1004 klachten) en communicatie (459 klachten). Bij klachten over het professioneel handelen valt te denken aan oneens zijn met het medisch handelen, palliatieve zorg en gemiste diagnose. Klachten over een medisch hulpmiddel, medicatie en de staat van een gebouw of voorziening zijn voorbeelden van klachten die onder de hoofdcategorie veiligheid vallen. De categorie communicatie omvat klachten over bejegening, informatievoorziening en voorlichting en dossiervoering en dossierinzage.

Klachten over dwang- en drangmaatregelen, fraude, seksueel misbruik en mishandeling vallen onder de noemer ongewenst of onethisch gedrag. In totaal kreeg het meldpunt hier 551 klachten over. De hoofdcategorie ‘organisatie en logistieke aspecten’, doe klachten omvat over personeel, wachtlijsten en wachttijden, was goed voor 118 klachten.

De categorie klachtbehandeling door de zorgaanbieder leverde 444 klachten op. Klachten over financiële aspecten van de zorg en wetgeving vallen in de categorie ‘overige’, goed voor 1004 klachten.

IGZ-onderzoek
Het Landelijk Meldpunt Zorg heeft in 1093 klachten ter beoordeling doorgestuurd naar de inspectie met de vraag of nader onderzoek nodig is. Dit is 21 procent, oftewel één op de vijf van het totaal aantal ontvangen klachten. De inspectie beoordeelde voor 517 van de 1093 voorgelegde klachten dat nader onderzoek nodig was.

Door: Skipr

Deze pagina delen

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.