Wanneer mag een huisarts mij als nieuwe patiënt weigeren?

21 juni 2019


Een (nieuwe) huisarts mag je zelf kiezen, dit is een recht. Er zijn echter bepaalde situaties waarbij de huisarts jou mag weigeren als nieuwe patiënt. De keuze om jou als nieuwe patiënt aan te nemen moet de huisarts altijd zelf maken. Het is verboden voor huisartsen om onderling afspraken te maken dat ze geen patiënten van elkaar overnemen. Daarnaast mogen huisartsen onderling geen afspraken maken over het verdelen van patiënten, of gebieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert dat huisartsen onderling geen verboden afspraken maken.

Wanneer mag een huisarts u wel weigeren?
De keuze voor een nieuwe huisarts maak je op basis van een bepaald vertrouwen in goede zorg. Wanneer je bij de inschrijving vervolgens wordt geweigerd kan dit veel frustratie zorgen. Wanneer mag een huisarts een nieuwe patiënt weigeren? Een huisarts mag jou als nieuwe patiënt wel weigeren in de volgende situaties:

  • Wanneer de huisartsenpraktijk vol zit.
  • Jij als patiënt een reisafstand hebt van langer dan 15 minuten tot de huisartsenpraktijk.
  • Jij een andere opvatting van zorg hebt dan de huisarts. Bijvoorbeeld bij abortus of euthanasie.

In alle andere situaties is de huisarts in overtreding. Helaas krijgt niet iedereen een duidelijke verklaring te horen waarom hij of zij wordt afgewezen bij de inschrijving als nieuwe patiënt. Dit moet beter. Twijfel jij over de reden van de huisarts, of heb je het vermoeden dat je vanwege afspraken tussen huisartsen niet naar een andere huisartsenpraktijk kunt overstappen? Dien dan een klacht in.

Een klacht over een huisarts indienen.
Waar moet je dan heen met je klacht en wie kan je helpen? Zorgklacht.nl is het enige platform in Nederland wat zich specifiek richt op online informatie over klachtafhandeling in de zorg. Met de informatie op Zorgklacht.nl kan je de beste keuze maken om een klacht over zorg op te lossen. Aan de hand van de informatie in de klachtenprocedure huisarts op Zorgklacht.nl lees je stap voor stap hoe je de klacht kenbaar kan maken en waar dit kan. Dus ook bij een klacht over je huisarts. Tevens heeft Zorgklacht.nl de digitale klachtenregelingen van alle huisartsenpraktijk in Nederland vermeld op hun website, mits de huisartsenpraktijk een digitale klachtenregeling heeft. Zo kan je direct doorklikken naar de digitale klachtenregeling van jouw eigen huisartspraktijk om de klacht kenbaar te maken. Kom je met jouw huisarts niet tot een oplossing? In de klachtenprocedure huisarts lees je ook de mogelijke vervolgstappen om jouw klacht naar eigen tevredenheid op te lossen.

Voor vragen: info@zorgklacht.nl

Deze pagina delen

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.