Stuwmeer uitgestelde zorg neemt verder toe

5 juni 2020

De laatste weken komt het aantal doorverwijzingen weer op gang. Echter is het aantal verwijzingen van huisartsen richting ziekenhuis, zelfstandige klinieken, VVT- en GGZ- instellingen en fysiotherapeuten nog steeds 18% lager dan normaal. Het aantal verwijzingen dat door huisartsen is uitgesteld is opgelopen tot 1,2 miljoen. Daardoor neemt het stuwmeer van uitgestelde zorg verder toe als gevolg van de coronacrisis. Ruim de helft van deze 1,2 miljoen doorverwijzingen is richting ziekenhuizen en zelfstandige klinieken.

Onduidelijkheid bij patiënten
40% van de patiënten die een ziekenhuisafspraak hadden of wilden maken, wachten op dit moment nog tot zij aan de beurt zijn. Bij 11% betreft dit een operatie. De meeste patiënten heerst onduidelijkheid wanneer ze aan de beurt komen. Daarnaast lukt het ze niet om een ‘nieuwe’ afspraak te maken bij het ziekenhuis. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Patiëntenfederatie.

Toenemende zorgen
Inmiddels wachten zes op de tien patiënten langer dan anderhalve maand op een afspraak. Van deze groep geeft ruim twee derde aan zich in toenemende mate zorgen te maken over de wachttijd. 30% van deze patiënten maakt zich grote zorgen over de eigen gezondheid. Van de patiënten die niet in het ziekenhuis terecht kunnen geeft 25% aan dat er niet goed wordt uitgelegd waarom zij langer moeten wachten. Bij de huisarts zegt de helft van de mensen dat een uitgestelde afspraak inmiddels heeft plaats gevonden.

Informatie richting patiënten
Deze week publiceerde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de informatiekaart voor zorgaanbieders ‘Samen starten we de gewone zorg op: hoe informeer ik mijn patiënten?’. Dit moet zorgverleners helpen om helder te communiceren richting hun patiënten over het weer starten van de reguliere zorg en wat ze verwachten van hun patiënten.

Klacht over zorg
Ontstaat er een klacht over de wachttijd, of door de onduidelijke informatievoorziening door de zorgverlener? Maak deze onvrede kenbaar. Ondanks deze lastige tijd waar de zorg haar uiterste best doet is het belangrijk om onvrede aan te geven. Een klacht kan de zorgverlener helpen haar dienstverlening en communicatie richting patiënten te verbeteren. Aan de hand van de informatie in onze klachtenprocedures lees je stap voor stap hoe je een klacht over zorg kenbaar kan maken en waar dit kan. Voordat je deze stappen doorloopt is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je met de klacht over jouw zorgverlener wilt bereiken. Wat is het doel van de klacht? Is dit een excuus? Het verbeteren van de kwaliteit? Of wil je een letselschadevergoeding voor de opgelopen schade? Door het volgen van de stappen in de klachtenprocedure zorg je voor een juiste opbouw van de klacht die nodig is om jouw doel te bereiken.

Deze pagina delen

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.