Klacht fysiotherapie

Het is belangrijk dat u de juiste klachtenprocedure volgt bij een klacht over uw fysiotherapeut. Dit is belangrijk omdat veel klachten ongegrond worden verklaard door een verkeerde opbouw. De klachtenprocedure fysiotherapie helpt u bij een goede opbouw van klacht over uw fysiotherapeut.

Klacht over fysiotherapeut

Helaas kan het gebeuren dat er na de behandeling door uw fysiotherapeut een klacht ontstaat. Een klacht over een fysiotherapeut is niet fijn en hoe kunt u deze klacht fysiotherapie oplossen? Lees hieronder de klachtenprocedure fysiotherapie.

  1. Klacht fysiotherapeut indienen.
  2. Klachtenfunctionaris fysiotherapie.
  3. Geschillencommissie Fysiotherapie.
  4. Direct naar de civiele/burgerlijke rechter.

LET OP: Naast het direct kenbaar maken van de klacht bij de fysiotherapeut zelf, kunt u de klacht over uw fysiotherapeut ook kenbaar maken bij een onafhankelijke instantie. Bijvoorbeeld wanneer direct contact met de fysiotherapeut of andere medewerker van de fysiotherapie praktijk niet wenselijk is. Vind in het overzicht instanties meer informatie over de verschillende instanties en lees bij welke instantie(s) u de klacht ook kunt melden. Dit is afhankelijk van de aard van de klacht en het doel dat u met de klacht wil bereiken. Hierbij hoeven instanties elkaar niet uit te sluiten. Zo kan er een klacht bij het tuchtcollege worden ingediend en tegelijkertijd, of naderhand, een letselschadevergoeding worden geëist bij de burgerlijke rechter. Goede rechtshulp letselschade kan u hierbij adviseren.

TIP: Vraag uw medisch dossier op! Het is altijd mogelijk om een kopie van uw medisch dossier bij uw zorgverlener op te vragen. Het medisch dossier kan verklaren wat er precies is gebeurd en helpen bij de ombouw van uw klacht.

Stap 1. Klacht fysiotherapeut indienen.

Voordat u een klacht over uw fysiotherapeut gaat is indienen is het raadzaam om de klacht eerst met betrokkene(n) van de fysiotherapiepraktijk in een persoonlijk gesprek te bespreken. Dit is de eenvoudigste en snelste manier om uw klacht op te lossen. In veel gevallen is de fysiotherapeut zich niet bewust van de onvrede en zal het waarderen wanneer u uw onvrede direct kenbaar maakt. Komt u er niet uit of is een persoonlijk gesprek niet gewenst? Ga naar STAP 2.

STAP 2. Klachtenfunctionaris fysiotherapie.

Wanneer uw klacht niet met de betrokkene(n) kan worden opgelost, dan kunt u de klacht voorleggen aan de klachtenfunctionaris van de fysiotherapie praktijk.

Alle zorgverleners moeten uiterlijk 1 januari 2017 een klachtenfunctionaris hebben, ook uw fysiotherapeut. De klachtenfunctionaris van de praktijk wordt vaak aangegeven in de wachtruimte. Zo niet, kijk even op de website of vraag het na bij de assistente. Via de Klachtenregeling Fysiotherapie kunt u ook de contactgegevens vinden van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.

Contactgegevens klachtenregeling fysiotherapie:

Vind via ons overzicht zorgverleners direct de klachtenregeling met contactgegevens van de klachtenfunctionaris van uw fysiotherapeut. Plaats de naam van de fysiotherapiepraktijk in de zoekbalk, vind de klachtenregeling en maak direct de klacht kenbaar.

Is bemiddeling niet wenselijk of komt u niet tot een oplossing? Ga naar STAP 3.

STAP 3. Geschillencommissie Fysiotherapie.

Als het niet lukt om uw klacht naar tevredenheid af te handelen, of als bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet wenselijk is, dan kunt u een officiële klacht bij de onafhankelijke en onpartijdige geschillencommissie fysiotherapeut indienen. Dit moet schriftelijk. Vanaf 1 januari 2017 moeten fysiotherapeuten zijn aangesloten bij de erkende geschillencommissie fysiotherapie. De geschillencommissie fysiotherapie verzamelt gegevens en doet een bindende uitspraak. Dit betekent dat de fysiotherapeut zich aan de uitspraak moet houden. Daarnaast kan de geschillencommissie fysiotherapie een letselschadevergoeding toekennen van maximaal 25.000 euro.

LET OP:

  • Bij een hogere schadeclaim dan 25.000 euro neemt de geschillencommissie fysiotherapie de klacht niet in behandeling (ga naar STAP 4), tenzij wordt afgezien van een hogere schadeclaim. Rechtshulp letselschade kan u helpen bij het vaststellen van de hoogte van de letselschadevergoeding.
  • Bij het indienen van een klacht bij de geschillencommissie fysiotherapie kunt u zich juridisch laten adviseren door een rechtshulp letselschade. Kijk in ons overzicht juridisch advies letselschade voor beoordeelde rechthulp letselschade bij u in de buurt. Neem direct gratis contact op en laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden.

Contactgegevens Geschillencommissie Fysiotherapie:

Vind hieronder de contactgegevens en het klachtformulier van de Geschillencommissie Fysiotherapie.

LET OP: Fysiotherapeuten die werkzaam zijn bij een zorginstelling, bijvoorbeeld een ziekenhuis, vallen onder de klachtenprocedure van deze zorginstelling. Vind hier de contactgegevens klachtenregeling van deze zorginstelling

Bent u het niet eens met de uitspraak van de Geschillencommissie Fysiotherapie? Ga naar STAP 4.

STAP 4. Direct naar de civiele/burgerlijke rechter.

Wanneer stap 1 t/m 3 geen oplossing biedt, of wanneer u van mening bent dat de geleden schade hoger is dan 25000 euro, dan is hier sprake van een juridisch geschil. In dit proces kunt u worden ondersteund door een goede rechtshulp letselschade. Neem gratis contact op met beoordeelde rechtshulp letselschade en vraag wat zij voor u kan betekenen.

Letselschade? Lees alle informatie over letselschade.

Heeft u schade ondervonden naar aanleiding van een behandeling door een fysiotherapeut? Letselschade? Lees alle informatie over letselschade en vind de antwoorden op uw vragen.

Wilt u goed juridisch advies letselschade?

Slachtoffers van letselschade weten vaak niet welke schadeposten kunnen worden geclaimd. Goede rechtshulp letselschade kan u helpen bij het opstellen van een reëele schadeclaim. Wilt u goed juridisch advies letselschade? Kijk in ons overzicht voor beoordeelde rechtshulp letselschade bij u in de buurt. Neem gratis contact op en laat u goed adviseren over de mogelijkheden.

Een klacht over een andere zorgdiscipline?

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.