Klacht zorgverzekeraar

Een klacht over uw zorgverzekeraar? Lees hier de klachtenprocedure en gebruik de informatie om de klacht kenbaar te maken. Een klacht over uw zorgverzekering is vervelend. Het proces om deze klacht bij uw zorgverzekeraar kenbaar is maken kan vragen oproepen en veel frustratie veroorzaken. Wat kunt u doen met uw klacht over de zorgverzekeraar? Lees hieronder de stappen die u kunt volgen bij een klacht over de zorgverzekeraar:

  1. Klacht over zorgverzekeraar, maak de klacht kenbaar.
  2. Geschillencommissie zorgverzekeringen.
  3. Zorgverzekeraar aansprakelijk stellen.

Zorgklacht.nl Informatiepunt

Het Zorgklacht.nl Informatiepunt (ZIP) is iedere werkdag telefonisch bereikbaar. U kunt bij het ZIP terecht met vragen over uw klacht, maar het ZIP geeft ook uitleg en advies. Daarnaast informeren onze experts wat u kunt doen als er een klacht over een zorgverzekeraar is ontstaan. Onze experts kunnen u adviseren, informeren en doorverwijzen, als dat nodig is. Het ZIP helpt u op weg bij een klacht over een zorgverzekering. Zo kan het ZIP u doorverwijzen naar de klachtenregeling van uw zorgverzekeraar. Het Zorgklacht.nl Informatiepunt is bereikbaar op 0909 - 2700000 (€ 0,90 per minuut).

TIP: Vraag uw polisdossier op bij uw zorgverzekeraar! Dit kan helpen bij de opbouw van de klacht over de zorgverzekeraar.

Naast het volgen van de klachtenprocedure kunt u de klacht over uw zorgverzekeraar ook indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit, de Nza. De Nza heeft een informatief telefoonnummer waar u terecht kunt met vragen over de rechtmatigheid van polisvoorwaarden en declaraties van de zorgverzekeraar en over de acceptatieplicht en informatievoorziening van de zorgverzekeraar. Vind in het ons overzicht instanties meer informatie over Nza en vind de contactgegevens:

Daarnaast heeft u ook de volgende rechten:

  • Recht op privacy en geheimhouding.
  • Persoonsgegevens te laten verwijderen. De zorgverzekeraar moet dit doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen.
  • Het verlenen van toestemming om uw persoonsgegevens te verwerken.
  • Het intrekken van deze toestemming wanneer u dit wilt.
  • Het indienen van een klacht.

Klachtenprocedure zorgverzekeraar

Welke stappen kunt u ondernemen?

STAP 1. Klacht over zorgverzekeraar, maak de klacht kenbaar

Bespreek uw klacht over uw zorgverzekeraar eerst met uw zorgverzekeraar zelf. Leg uw klacht per brief, of via e-mail voor aan uw zorgverzekeraar. Richt uw klacht over de zorgverzekeraar aan het klachtmanagement, of aan de klachtencommissie van de zorgverzekeraar. Zorgklacht.nl heeft de digitale klachtenregeling van de zorgverzekeraar al voor u opgezocht! Vind snel en gemakkelijk de contactgegevens en het klachtenformulier in ons overzicht. Verzoek de zorgverzekeraar om een nadere toelichting of om de beslissing te heroverwegen.

LET OP: De zorgverzekeraar moet binnen 6 weken antwoord geven op uw bericht!

Hierbij enkele tips bij het kenbaar maken van een klacht over zorg:

  • Reageer zo snel mogelijk op de onvrede.
  • Wanneer de kwestie niet snel kan worden afgedaan: vraag een gesprek aan. Probeer eventueel van te voren de klacht kort en krachtig op papier te zetten.
  • Bedenk wat u met het gesprek wilt bereiken.
  • Neem, indien gewenst, iemand mee ter ondersteuning bij het gesprek.
  • Lees de klachtenregeling; Via onze overzichten kunt u snel doorklikken naar de klachtenregeling van uw zorgverzekeraar, zie:

Is de reactie van de zorgverzekeraar niet naar uw tevredenheid of heeft de zorgverzekeraar niet binnen zes weken gereageerd na het indienen van uw klacht? Ga naar STAP 2.

STAP 2. Geschillencommissie zorgverzekeringen

Heeft de zorgverzekeraar niet naar uw tevredenheid gereageerd? Of heeft de zorgverzekeraar niet binnen zes weken op uw bericht geantwoord? Dan kunt u de klacht over de zorgverzekeraar, inclusief het dossier, voorleggen aan de geschillencommissie zorgverzekering. De geschillencommissie zorgverzekeringen is de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). De geschillencommissie zorgverzekeringen is onafhandelijk en onpartijdig.

Ombudsman zorgverzekeringen

De SKGZ schakelt de Ombudsman Zorgverzekeringen in om te bemiddelen. De ombudsman bekijkt uw klacht zorgverzekeraar en bespreekt deze met uw zorgverzekeraar. De uitkomsten van dit gesprek zullen door de ombudsman met u worden besproken. De procedure van de Ombudsman Zorgverzekeringen is gratis.

Indien er niet bemiddeld kan worden door de Ombudsman zorgverzekeringen schakelt de SKGZ de Geschillencommissie Zorgverzekeringen in.

LET OP:

  • De kosten van een uitspraak SKGZ bedragen 37 euro, indien u gelijk heeft worden deze kosten vergoed. Rechtshulp is hierbij niet aan de orde.
  • Bij het indienen van een klacht bij de geschillencommissie zorgverzekeringen kunt u zich juridisch laten adviseren door een juridisch specialist. Neem contact op met een juridisch adviseur letselschade van Zorgklacht.nl en laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden (zie STAP 3).
  • De uitkomst van de geschillencommissie zorgverzekeringen is bindend. Deze uitkomst kan nog bij rechter worden getoetst.

Contactgegevens Geschillencommissie Zorgverzekeringen:

Lees hier hoe de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) werkt en vind direct de contactgegevens, en het digitale klachtformulier. Hier kunt u meer informatie vinden over de procedure en het tijdspad van de Ombudsman Zorgverzekeringen en van de geschillencommissie zorgverzekeringen SKGZ.

Bent u het niet eens met de uitkomst van de geschillencommissie? Leg uw klacht voor aan de rechter. Hierbij heeft u een juridisch specialist nodig. Ga naar STAP 3.

STAP 3. Zorgverzekeraar aansprakelijk stellen

Wanneer stap 1 en 2 geen oplossing biedt voor de klacht over uw zorgverzekeraar, of wanneer u van mening bent dat er schade geleden is, dan is hier sprake van een juridisch geschil. Leg uw klacht voor aan de rechter. U moet de zorgverzekeraar aansprakelijk stellen. Hierbij heeft u een juridisch specialist nodig. Deze ondersteunt u bij de juiste opbouw van uw klacht en zoekt uit waar u recht op heeft.

Neem contact op met de juridisch specialisten van Zorgklacht.nl:

Wilt u goed juridisch advies? Neem contact op.

Een goede en beoordeelde juridisch specialist kan u bijstaan met goed juridisch advies bij uw klacht over een zorgverzekeraar. Neem contact op met een juridisch specialist van Zorgklacht.nl en laat u informeren over uw mogelijkheden:

Letselschade, wat houdt dit in?

Door een medische misser veroorzaakt door het ziekenhuis kunt u geestelijke- of lichamelijke schade oplopen. Dit is letselschade. Letselschade roept veel vragen op. Vind alle antwoorden op uw vragen op onze FAQ.

Bekijk de FAQ

Second opinion

Twijfelt u over een diagnose of behandeling door uw arts of ander type zorgverlener? Of wordt de oorzaak van de klacht niet gevonden? U kunt om de mening, een second opinion, van een tweede, onafhankelijke, arts vragen.

Second opinion

Alle informatie over letselschade.

Letselschade kan veel vragen oproepen. Lees alle informatie over letselschade en vind het antwoord op uw vragen:

Een klacht over een andere zorgdiscipline?

Deze pagina delen

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.