Wat is een medische fout? En hoe kan ik een medische fout vaststellen?

7 augustus 2019

Het is niet makkelijk om als patiënt of cliënt vast te stellen of er een medische fout door een (huis)arts of andere zorgverlener is gemaakt. De patiënt of cliënt, familie of naasten komen er pas later achter dat er iets is misgegaan en missen vaak de inhoudelijke kennis van het verloop van de behandeling om te beoordelen of er iets fout is gegaan. Slachtoffers van medische missers ondervinden vaak veel onduidelijkheden en veelvuldig wordt een verkeerde aanpak gekozen bij het kenbaar maken van de medische fout. Met als gevolg dat de klacht naar aanleiding van de medische misser ongegrond wordt verklaard. Wat kan je doen bij een medische fout? En hoe stel je als patiënt of cliënt een medische fout vast?

In verreweg de meeste gevallen is de arts, huisarts, of andere zorgverlener zich niet bewust wanneer hij of zij een medische fout heeft gemaakt. Maar een zorgverlener kan een medische misser ook verbergen of verhullen, door bijvoorbeeld bepaalde handelingen niet in het medisch dossier te vermelden of onduidelijk te beschrijven.

Niet elke verkeerde handeling van een arts, huisarts, of zorgverlener is een medische fout. Maar wanneer het vermoeden ontstaat dat je door een verkeerde diagnose, of een verkeerde medische handeling schade hebt opgelopen, dan adviseren wij altijd om uit zoeken of er sprake is van een vermijdbare medische misser. Want de opgelopen letselschade door deze vermijdbare medische fout kan je tijdelijk of levenslang hinderen. Wanneer je denkt dat er sprake is van een medische fout kan je het volgende doen:

  • Vraag de arts, huisarts, of zorgverlener die jou heeft behandeld of er een medische fout is gemaakt?
  • Neem contact op met de klachtenfunctionaris. Elke (huis)arts en ander type zorgverlener is aangesloten bij een klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris kan helpen met informatie en bemiddelen.
  • Vraag jouw medisch dossier op. Het is altijd mogelijk om een kopie van jouw medisch dossier op te vragen, hier heb je recht op. Dit dossier kan verklaren wat er precies is gebeurd, wie er bij de behandeling aanwezig waren en wie welke handeling heeft uitgevoerd. Hiermee kan worden voorkomen dat de klacht over de verkeerde zorgverlener wordt ingediend en dat de klacht dus ongegrond wordt verklaard.
  • Bewijs verzamelen door middel van het schriftelijk (en eventueel met foto’s) bijhouden hoe jouw gezondheidssituatie zich ontwikkelt.
  • Een second opinion aanvragen bij een andere (onafhankelijke) arts, huisarts, of zorgverlener. Doe dit in overleg met jouw zorgverzekeraar.

Het vaststellen van een medische fout is niet makkelijk, daarom is het raadzaam om een letselschade specialist in te schakelen. Een specialist letselschade staat je bij wanneer je letselschade hebt opgelopen door een vermijdbare medische misser. Je hebt dan recht op een letselschadevergoeding. De letselschade kan pas worden verhaald wanneer de veroorzaker(s) medische aansprakelijk worden gesteld. Een juridisch specialist helpt bij het aantonen en vaststellen van de medische aansprakelijkheid van de veroorzaker(s) van de letselschade en zoekt uit welke schadeposten er zijn.

Neem contact op voor een gratis intakegesprek
De letselschade specialisten van Zorgklacht.nl informeren je graag vrijblijvend over jouw rechten en jouw mogelijkheden. Neem gratis contact op voor een gratis intakegesprek voor goed juridisch advies op maat! Onze aangesloten en beoordeelde letselschade specialisten zijn 24/7 bereikbaar! Wij beantwoorden graag jouw vragen. 

KLIK HIER: neem direct gratis contact op met een letselschade specialist bij jou in de buurt 

Voor vragen over dit artikel: info@zorgklacht.nl

Deze pagina delen

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.